مالزی,تایلند,هندوستان,روسیه,ایتالیا,سنگاپور,بالی

راه اندازی قطار تهران استانبول تا پایان امسال

1398/07/28

طبق اعلام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قطار تهران - استانبول تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

پس از راه‌اندازی قطار مسافری از تهران به شهرهای آنکارا و وان در ترکیه و استقبال مسافران، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درصدد راه‌اندازی مسیر ریلی تهران - استانبول است.

در این راستا، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، در رابطه با راه‌اندازی قطار مسافری از مبدا تهران به استانبول اظهار داشت:

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه راه‌اندازی قطار مسافری در مسیرهای بین‌المللی را در برنامه دارد و علاقه‌مند است شبکه ریلی ایران و ترکیه به یکدیگر متصل شود.

وی ادامه داد:

بعد از کسب موفقیت در برقراری قطار تهران - وان و تهران - آنکارا و همکاری خوب طرف ترک و همچنین، اظهار رضایت مسافران و استقبال از این مسیر، برنامه راه‌اندازی مسیر ریلی تهران - استانبول در دستور کار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات جدید با طرف ترک خبر داد و گفت:

به محض اینکه ترکیه در زمینه کارشناسی و فنی به نتیجه برسد زمان راه‌اندازی قطار را اعلام می‌کنیم؛ امیدوار هستیم تا پایان سال مسیر ریلی تهران - استانبول راه‌اندازی شود.

براساس اظهارات رسولی راه‌اندازی قطار تهران - استانبول نیازی به اجرای عملیات و زیرساخت ندارد و تنها باید دو کشور از لحاظ فنی به تفاهم برسند.

وی در خصوص مسیر تهران- استانبول گفت:

مسافران از تهران به تبریز رفته و از آنجا تا به «تاتوان» سپس به آنکارا رسیده و از آنکارا به استانبول منتقل می‌شوند.

در حال حاضر، در مسیر ریلی تهران - آنکارا قطار پس از سیر ۱۰۷ کیلومتر وارد ایستگاه وان می‌شود و در اسکله وان مسافران سوار کشتی شده و پس از چهار ساعت مسافرت روی دریاچه وان به ایستگاه تات وان (شهری در ترکیه) رسیده و پس از سیر ۱۳۳۰ کیلومتر سفر خود را با قطار ترکیه تا آنکارا ادامه می‌دهند.

گفتنی است پس از راه‌اندازی قطار این مسیر، به‌صورت هفتگی ۲۵۰ نفر مسافر به خاک ترکیه سفر می‌کنند. البته در صورت راه‌اندازی مسیر تهران - استانبول قطار از آنکارا ادامه سیر داده و مسافران را تا استانبول خواهد برد. 

ترکیه، به‌دلیل تنوع جاهای دیدنی، مسافت نزدیک و... زیادی که دارد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگران ایرانی محسوب می‌شود و تور ترکیه جزو پرفروش‌ترین تورها در آژانس‌های مسافرتی است.