مالزی,تایلند,هندوستان,روسیه,ایتالیا,سنگاپور,بالی

جزئیات سوء استفاده از اطلاعات هویتی حجاج برای ثبت گوشی‌ قاچاق خرید و فروش اطلاعات مسافران حتی با رضایت آنها، تخلف است

1398/06/20

بعد از اظهارات اخیر «آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص موضوع سوء استفاده عده‌ای سودجو از اطلاعات هویتی حجاج برای ثبت گوشی‌های قاچاق، سایت همتا این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد خرید و فروش اطلاعات مسافران حتی با رضایت آنها، سوء استفاده از واردات مسافری است.

 پس از اتصال سامانه گمرک به سرویس گذرنامه ناجا، علیرغم افزایش چشمگیر واردات رسمی تلفن همراه به صورت تجاری و تعدیل محسوس قیمت‌ها در بازار، نوع جدیدی از تخلف گسترش یافت که در آن افراد سودجو پس از دستیابی به اطلاعات هویتی شخص مسافر که به تازگی وارد کشور شده است، اقدام به ثبت تلفن همراه مسافری به نام شخص مذکور می‌کنند. این افراد با «سوء ‌استفاده از تسهیلات درنظر گرفته شده برای مسافران» با مراجعه مستقیم به مسافران و یا از طرق دیگری همچون آژانس‌های مسافرتی و . . . ، در ازای پرداخت مبالغی، اقدام به خرید اطلاعات هویتی مسافران و زائران نموده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به رجیستر کردن گوشی‌های قاچاق می‌کنند. در این خصوص دو حالت متصور است ، یک: ثبت گوشی بدون اطلاع شخص مسافر باشد، دو: ثبت گوشی با اطلاع و رضایت شخص مسافر باشد.

در حالت اول که گوشی بدون اطلاع شخص مسافر ثبت می‌گردد، متخلفان پس از دستیابی به اطلاعات هویتی مسافر، ابتدا بدون اطلاع مسافر اقدام به صدور سیمکارت بنام وی کرده و سپس با استفاده از سیمکارت صادر شده، کد ملی و شماره گذرنامه مسافر، اقدام به ثبت تلفن همراه مسافری می‌کنند. در صورتیکه برای مسافر سیمکارتی صادر شده باشد، پیامکی با سرشماره CRA.ir برای سایر خطوط وی ارسال می‌شود و این امکان برای شخص مسافر وجود دارد که با شماره‌گیری شماره 195 و یا با مراجعه به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir، نسبت به ثبت شکوائیه در «سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» اقدام کنند. همچنین شخص مسافر می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن «دولت همراه» و از بخش «تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار» از صدور سیمکارت جدید بنام خود مطلع گردد. لازم به ذکر است فرد متخلف با استفاده از سیمکارت صادر شده بنام مسافر قادر به انجام تخلفات متعددی است که ثبت تلفن همراه تنها یکی از این تخلفات است.