مالزی,تایلند,هندوستان,روسیه,ایتالیا,سنگاپور,بالی

بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای هواپیماهای بدنه متوسط

1398/02/25

بهینه سازی فرودگاه یاسوج

در پی بهینه سازی فرودگاه یاسوج در جهت توسعه طول باند این فرودگاه و همچنین از بین بردن موانع پروازی، محدویتی که برای فرودگاه یاسوج در پذیرش هواپیماهای بدنه متوسط وجود داشت از بین رفت. با انجام این اقدامات بهینه سازی شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای خود به فرودگاه یاسوج را با BAE RT100 آغاز کرده است. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در خصوص راه اندازی پرواز هواپیماهای بدنه متوسط خود به فرودگاه یاسوج گفت: با توجه به موقعیت قرارگیری فرودگاه یاسوج در ارتفاعات این استان در غرب کشور، پیچیدگی های بسیاری در انجام پرواز به آن وجود داشته است. مدیرعامل هواپیمایی ماهان اضافه کرد که تمامی فرودگاه های غرب کشور که در رشته کوه زاگرس قرار دارند مانند فرودگاه های سنندج، ایلام و خرم آباد و همچنین فرودگاه های بجنورد و جیرفت که در شرق و جنوب کشور واقع شده اند به دلیل موقعیت کوهستانی خود دارای پیچیدگی های عملیاتی برای برقراری پروازها می باشند. با مبین گشت همراه شوید تا در مورد این خبر بیشتر بخوانیم.

هواپیماهای بدنه متوسط و شرایط کوهستانی

خلبان میثم مختارآبادی در خصوص بهینه سازی فرودگاه یاسوج گفت: با توجه به موقعیت قرارگیری این فرودگاه در ارتفاعات در غرب و کوه دنا در شمال آن، محدودیت هایی برای این فرودگاه به وجود آمده که مشابه آن را می توان در فرودگاه های خارجی مانند کابل، کاتماندو کشور نپال و فرودگاه اینزنبورگ کشور اتریش مشاهده کرد. خلبانان برای آموزش نشست و برخاست در این نوع از فرودگاه ها از طریق شبیه ساز با مناطق کوهستانی و نحوه پرواز در آن ها آشنا می شوند. وی در ادامه بیان کرد که پرواز هواپیماهای مختلف در مناطق کوهستانی و در فصل های گرم و سرد دارای پیچیدگی های عملیاتی خاص خود بوده و همچنین خطرات و ریسک های خود را در بر خواهد داشت. وی اضافه کرد که شرکت هواپیمایی ماهان با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی، ارتفاعات و بررسی ریسک های مختلف به این نتیجه رسیده که می تواند برای فرودگاه یاسوج برنامه پروازی داشته باشد. مختار آبادی گفت: با توجه به اینکه ریسک فرودگاه های کوهستانی بیش از فرودگاه های دیگر است بنابراین این شرکت با برخی برنامه ریزی ها در جهت کاهش میزان ریسک مربوط به شرایط آب و هوایی، انتخاب نوع هواپیما، انتخاب ساعت های پروازی در طول روز و شب و همچنین بهینه سازی فرودگاه یاسوج که توسط خود آن فرودگاه انجام می گیرد اقدام به راه اندازی پرواز با هواپیماهای بدنه متوسط کرده است.

محدودیت های در نظر گرفته شده برای هواپیماهای بدنه متوسط

مختارآبادی گفت: این شرکت برخی از حداقل های را برای انجام پرواز با هواپیماهای بدنه متوسط خود در نظر گرفته که به عنوان مثال سقف ابر قابل قبول برای فرودگاه یاسوج ۷۰۰۰ پا و دید افقی می بایست حداقل ۴۰۰۰ متر باشد. بر این اساس پروازهای ماهان زمانی تهران را به سمت یاسوج ترک خواهند کرد که هواشناسی فرودگاه یاسوج سقف ابر را حداقل ۸۰۰۰ پا و دید افقی را حداقل ۵۰۰۰ متر اعلام نماید. وی همچنین اضافه کرد که شرکت هواپیمایی ماهان برای فرودگاه یاسوج یا مشابه آن که در شرایط کوهستانی قرار داشته و دارای پیچیدگی عملیاتی متوسط می باشند همواره از خلبانان رده A و یا استاد خلبان استفاده کرده و به هیچ عنوان از خلبانان تحت آموزش استفاده نمی کند. با این وجود محدودیت های در نظر گرفته شده برای پرواز در این مسیر برای کاهش میزان ریسک فرودگاه یاسوج در نظر گرفته شده است. وی اضافه کرد: با توجه به قرارگیری این فرودگاه در میان کوهستان ها محدودیت در دستگاه های ارتباطی و کمک ناوبری نیز وجود داشته که باعث می شود ارتباط میان کنترلر برج مراقبت و خلبان دیرتر برقرار گردد.

انواع هواپیماهای بدنه متوسط شرکت هواپیمایی ماهان

میثم مختارآبادی که یکی از باسابقه ترین اساتید خلبانی با هواپیماهای بدنه متوسط تایپ Avro RJ و BAE 146 در شرکت ماهان محسوب می شود در خصوص انتخاب هواپیمای مناسب برای مسیرهای با محدودیت مانند فرودگاه یاسوج گفت: شرکت هواپیمایی ماهان هواپیماهای مختلفی داشته که مناسب ترین آن ها برای مسیرهای کوهستانی تایپ BAE می باشد. این نوع از هواپیما در شرکت هواپیمایی ماهان در دو نوع Avro RJ و BAE 146 بوده که برای این مسیر Avro RJ100 انتخاب شده است که موتورهای قدرتمندتر و تکنولوژی پیشرفته تری دارد. وی با اشاره به به اینکه سابقا تجربه پروازهای VIP به فرودگاه یاسوج را داشته است گفت: در مواقعی پیش از بهینه سازی فرودگاه یاسوج برخی از پروازهای ریاست جمهوری به این فرودگاه توسط اینجانب و به وسیله هواپیمای تایپ BAE انجام می شد که بر اساس ارزیابی ها آن را ایمن در نظر می گرفتند.


بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای مقرون به صرفه شدن پروازها

مختارآبادی در مورد بهینه سازی فرودگاه یاسوج و افزایش طول باند آن به ۳۲۰۰ متر و همچنین افزایش دو برابری مقاومت باند فرود و از بین بردن ۱۳ مانع پروازی در اطراف این فرودگاه و آزادسازی بخش زیادی از باند گفت: طول باند فرود بسیار با اهمیت تر از استحکام آن می باشد. با توجه به اینکه فرودگاه بهینه سازی شده یاسوج در ارتفاع ۶ هزار پایی از سطح دریا قرار گرفته است افزایش طول باند فرود یکی از ضروری ترین موارد برای هواپیماهای بدنه متوسط به شمار می رفت تا از لحاظ ایمنی و اجرایی پرواز به این فرودگاه توجیه پذیر باشد. مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان گفت: برای برخاستن هواپیما از یک باند کوتاه مانند زمان پیش از بهینه سازی فرودگاه یاسوج نیاز بود تا هواپیما با زاویه بیشتری از زمین برخاسته که برای اینکار می بایست وزن کمتری را حمل نماید. این وزن کمتر یا از طریق مسافر کمتر و یا میزان سوخت کمتر قابل اجرا بود. هیچ شرکت هواپیمایی ایمنی پرواز خود را به دلیل حمل سوخت کمتر به خطر نمی اندازد و از طرف دیگر نیز حمل بار یا مسافر کمتر نیز توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بنابراین با بهینه سازی فرودگاه یاسوج برای فرود هواپیماهای بدنه متوسط و افزایش طول باند آن، برقراری پرواز در این مسیر برای شرکت های هواپیمایی مقرون به صرفه خواهد بود.

تاثیرات بهینه سازی فرودگاه یاسوج

مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان وجود نیروی متخصص، آینده نگری، مدیریت قوی این فرودگاه دانسته که با بهینه سازی فرودگاه یاسوج و مدیریت آن و همچنین شناسایی موانع اطراف فرودگاه و افزایش طول باند پیش از ارائه گزارشات از سوی خلبانان موجب افزایش بهره وری این فرودگاه گردیده است. وی در خصوص سانحه رخ داده در سال ۹۶ در این مسیر پروازی نیز اعلام کرد: در کل ما فکر می کنیم اگر خلبانان از دستورالعملی که شرکت ها به آنان می دهند خارج نشوند، حتی با وجود کاستی ها و شرایط خاص پی از بهینه سازی فرودگاه یاسوج نیز می توانست بدون حادثه فرود آید.